Ana içeriğe atla

BISIKLETTE DOGRU LASTIK BASINCI

Eksik veya yanlış basılan hava bütün sürüşünüzü etkileyebilir 

Özellikle virajlarda kayarak düşmenize ya da aşırı tutunma sebebiyle bisikletinizin size tepki vermemesine neden olur. Hatta geçen gün denk geldiğim bir makalede; bisikletinizin doğru hava basıncının, bisikletinizi upgrade etmekten bile daha değerli olacağını okumuştum. Makaleyide aşağıya bırakıyorum yazının sonunda onuda okuyabilirsiniz. Şimdi sevgili dostlarım bisikletinize kaç psi hava basacağınızı ölçmek için üzerinde psi göstergesi olan bir pompaya ihtiyacınız var. Ve unutmadan söylemek istiyorum ki bu pompaların psi göstergeleride yanılabiliyor. Çünkü bu göstergeler pompaların iç basıncını gösteriyor. Yani sizin lastiğinizin iç basıncını göstermiyor. Lastiğin iç basıncını doğru ölçmek için şöyle bir alete ihtiyacımız var.


Lastik basıncı konusunda genel geçer iki kural vardır: 
Birinci kural: Lastik üreticilerinin yayınladığı ağırlık ve lastik boyu tablosunda ağırlığınızın ve lastik boyunuzun olduğu doğru yeri bulup lastik basıncınızı ona göre ayarlamanız. 
İkinci kural: Yani camiada biz yarışçıların en fazla kullandığı kural 1kg 1psi kuralı. Bunu şöyle örneklemek gerekirse 73kilo bisiklet yarışçısı 700x23c yol lastiğinde arkada 100psi önde 95psi kullanıyor yine bizim 73kilo yol bisikletçimiz 25c lastikte arkada 85psi önde 80psi hava kullanıyor. Bizim bu 73kilo yarışçımız aldığı her bir kilo için lastiğine 1psi fazladan hava basar, verdiği her 1kilo içinde 1psi hava eksiltir. Örnek veriyorum bizim bu 73kilo yarışçımız 83kilo olursa lastiğine 10psi fazladan hava basması gerekir. 
Şimdi fark ettiyseniz lastik genişliği büyüdükçe basılan psi azalıyor. Neden? Çünkü geniş lastiklerin yan taraflarındaki lastik yanağı daha az bükülmeye maruz kalıyorlar. Böylelikle yuvarlanma dirençleri aynı psi daki dar lastiklere göre daha az oluyor. O yüzden bu 23c yi 100psi a çıkarmamız lazım ki yuvarlanma dirençleri eşitlensin. 

İkinci kuralda fark ettiyseniz bir enteresanlık daha var. Arka lastik ve ön lastik farkı. Neden acaba? Şimdi mantıken bisiklete baktığınızda en ağır bölümü, en fazla malzemenin olduğu bölümü arka taraf. E birde biz selede bisikletin ağırlık merkezinin arka tarafına oturuyoruz. Yani bu mantıkla yaklaştığınız zaman zaten iki lastiğede aynı havayı basmak biraz mantıksızlaşıyor. 

Bu konuda yanlış bilinenlerden biriside daha yüksek psi daha az yuvarlanma direnci. Bu düz yol labaratuvar araştırmalarına göre doğru. Evet düz yollarda, sürtünmenin en az olduğu mermer gibi ortamlarda yüksek psi düşük psi a göre daha az yuvarlanma direncine sahip. ama her yer düz mü? Sizce Türkiyedeki yollar bi labaratuvar ortamı mı? O yüzden arkadaşlar düşük psi bize daha az yuvarlanma direnci sağlayacaktır. Nerde? Bozuk yollarda, soğuk asfaltta hatta ülkemiz yollarının yüzde 75inde diyebiliriz. Neden? Çünkü düşük psi vibrasyonu daha fazla emer. Bisikletle seyir halindeyken her girdiğiniz çıktığınız çukur bisikletinize dikey bir harakette sağlayacağı için bu sizin performansınızdan, hızınızdan yer o yüzden yüksek basınç daha iyidir mantığı burada çürüyor. Buradaki düşük basınçtan kastımda doğru basınç tabi yani yüksek basınca nazaran düşük basınç yani ne kadar yüksekse o kadar iyidir değil. 


İlgili Makale;
https://goo.gl/fGcZIK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BRUGGE

Brugge, Bruges, Brügge, Bruj ne derseniz diyin burası benim için düşler diyarı. Brugge; çikolata kokan sokakları, Venediği kıskandıracak kanalları ve orta çağdan kalma mimarisiyle beni kendine aşık eden, tekrar ve tekrar gitmek istediğim harika bir şehir. İlk olarak 2016 yazında Amsterdam’dan trenle gitmiş, akşam olunca üzülerek geri dönmüştüm. Çünkü okuduğum yazılarda bana hep bir gün yeterli denmişti ama değilmiş birlikte geçirdiğimiz bir günün ardından tadı damağımda kaldı ve bu sene 2018’in şubat ayında tekrar gittim. Brugge’e ulaşım için benim tavsiyem trenle gitmeniz. Tavsiyeme uyup trenle gitmek isterseniz Brüksel’den bir-bir buçuk saat Amsterdam, Paris, Lüksemburg, Düsseldorf gibi yakın şehirlerden yaklaşık üç saat sürüyor. Brükselden gideceğinizi varsayarsak tek yön bilet ücreti 14.80euro olacaktır. Tabi gençseniz (26yaşa kadar) bu ücret değişiyor siz 6.40 verseniz yeter. Birde Weekend Ticket denen bir şey var. Şöyle ki; neredeyse tek yön parasına (15.80 euro) sadece bilet...

BASKENT

Başkent Yazının başlığındanda anlayacağınız üzre, bugün bir başkenti sizlere anlatmaya çalışacağım. Ama bu Berlin, Kahire ya da Paris gibi sadece ülkesine başkentlik yapan bir şehir değil. Aynı zamanda AB, Avrupa ve NATO’nun başkenti. Brussels Bruxelles Brüksel Tarihi boyunca birçok önemli olaya sahne olan Brüksel’in yükselişi Brabant Dükü’nün Brüksel’i başkent yapması ile başlamıştır. Avrupa Birliği'nin 3 ana kurumu olan AB Komisyonu, AB Bakanlar Konseyi ve Avrupa Parlamentosu içinde ilk ikisinin resmi organlarının büyük çoğunluğu Brüksel'de yerleşiktir. Sonuncusu Avrupa Parlamentosu ise Strazburg ile dönüşümlü olarak Brüksel'de çalışmalarını yürütmektedir. Ayrıca NATO Merkez Karargahı da Brüksel'dedir. Bunlara bağlı ve bunlarla ilgili irili ufaklı yüzlerce kuruluş da dikkate alındığında Brüksel, bu sebeplerden başta Belçika olmak üzere AB, Avrupa ve NATO’nun başkenti olarak gösterilir. Hepsi bir yana dursun Brüksel, benim asıl ilgilendiğim konu ol...